Fietsvakantie Zuid-Thailand en Maleisië 2014

22 oktober 2014 - Trang, Thailand

Woensdag 22 okt fietsroute Pak Meng Beach - Trang 58 km
Mooie tocht om te fietsen vandaag, we starten op een vlakke weg. Vind ik altijd wel prettig, want om nou met het ontbijt achter de kiezen meteen al een in vette klim te moeten :-( Dat is niet wat.... ha ha ha.

Onderweg zie je veel rubberplantages, dunne boompjes waarin een rand is gesneden en de sap langsheen in de emmer loopt.
Heb me al een paar dagen afgevraagd wat toch die pick-ups vol met witte rond achtige blokken waren, nou rubber dus. Het wordt in de ochtend door lokale bewoners verzameld en aan de weg met water schoon gemaakt. Daarna wordt het aan een rubber fabrikant verkocht, die er weer iets van maakt.
De route gaat bijna volledig langs de kust, deze is zichtbaar weer heropgebouwd na de tsunami van 2004. Over op elke 100 meter staan borden met de waarschuwing dat als zich een aardbeving/tsunami voordoet je het hoge gedeelte moet opzoeken. Ik kijk om me heen, zee rechts en aangelegd bos links en ik denk welk hoge gedeelte? Mijn gedachten dwalen af naar al die bewoners en toeristen die zijn omgekomen tijdens die vloedgolf. Hoe kun je je daar nou tegen beschermen, ik fiets de weg rustig verder af en hoor de zee kalm ruisen.

De laatste km fiets ik in de stad Trang, toeterende auto's en scooters. De stad is wat grauw, er is ligt veel vuilnis op de straten waardoor alles wat smerig oogt. Er is wel een station en ik denk leuk, eerst even inchecken en dan naar het station.
Binnen op het perron maak ik net mee hoe de trein van Trang richt Chang Mai vertrek, lange trein met veel wagons waarvan eentje ingericht als restaurant. Gezinnen nemen afscheid van vader of moeder, toeristen die mee gaan en hier en daar een student.
De trein vertrekt om 17:00 rond 16:30 vertoont zich een garde van speciale trein eenheid, eerst nog ff op de foto en dan hup de trein op. Zij voorzien de treinreizigers van alle gemakken. Om 18:00 vertrekt de trein, ja ook in Thailand gaat maar weinig op tijd.
Wat een indrukwekkende trein en wat een vertrek, drie keer word een bel geluid, dan wordt er wat omgeroepen, de treindeuren gaan dicht en de trein begint te rijden. Het treinpersoneel op het perron druk zwaaiend met een groene vlag.
Ik zwaai net zo hard mee als de personen die hun dierbaren uitzwaaien. Doei... goede reis, tjoekke, tjoekke toet!!!
Daarna nog de straten door in de stad, langs de Chinese markt wat te eten halen en op tijd naar bed.
วันพรุ่งนี้คือการผจญภัย
(Morgen is er weer een avontuur)
Liefs San

1. Miriam:
    25 oktober 2014
    Ja kan mij voorstellen dat je gedachten uit gaan naar die verschrikkelijke tsunami en de vele slachtoffers! Vooral als je er zo langs fiets.
    Wel weer leuk om op zo'n perron te staan en als een of andere maffe toerist haha net zo hard mee te zwaaien... X
  2. Silvia:
    25 oktober 2014
    Ja die tsunami was wat pfffff. Hoop voor de lokale bevolking dat het niet weer gebeurt maar ja de natuur hou je niet tegen helaas. Wat leuk die trein. Lijkt me een super ervaring.
  3. Janna:
    26 oktober 2014
    Wij zijn met zo,n nacht trein mee geweest en smerig !!!.maar wel een hele ervaring was dat veel gelachen.