Fietsvakantie Zuid-Thailand en Maleisië 2014 maandag 3 nov

3 november 2014 - Alor Setar, Maleisië

Maandag 3 november, fietsroute Kuala Perlis - Alor Setar (Alor Star hoe men het hier uitspreekt) 56 km.

De wekker gaat om 07:30 heb amper geslapen, eerst kon ik niet in slaap komen en toen ik eindelijk sliep werd ik wakker van het noodweer.
Rond 04:00 schrik ik wakker de enorme onweer donder klappen zijn hard. Ja als het hier onweert nou dan "onweert" het ook, jemig. Flitsen gevolgd door knallen en hevige wind/regen en ik denk "k#%$t" mijn fiets, die stond namelijk buiten. Dus ik uit mijn hotelkamer naar beneden in de lobby (de receptionist kijkt me vreemd aan....), richting de deur roepend my bike. Dus hij en ik naar buiten, fiets van de grond geraapt (die was omver geblazen, door de rukwinden) van het slot af en naar binnen.
Pffff... Als een verzopen kat weer terug naar mijn kamer, die gast achter de receptie begrijpt het hele gedoe nog niet "om een fiets?" Tja... My "only" transport denk ik maar zo en nu nog ff slapen.

De volgende ochtend verloopt alles prima, spullen ingepakt en ontbeten met goede zin op de fiets. Al gauw zie je het verschil in Maleisië, de huizen zijn moderne, beter en worden onderhouden. Straten zijn in prima conditie en verkeersborden duidelijk.
En!!! Er zijn hier bijna geen honden, yes!!! Want ik ben ze inmiddels wel een beetje zat, hier in Maleisië zie je voornamelijk veel katten. En dan helaas ook heel veel dood op de weg, yak :-(
Ik heb vandaag een eigen route uitgestippeld, voel me nu redelijk ervaren dus ik kies een route die langs vele dorpen/steden loopt. Want daar geniet ik het meest van, de lokale bevolking.
Ik zie onderweg veel rijstvelden, heel veel kleine witte ooievaars, verschillende moskeeën, begraafplaatsen en allerlei gekleurde gebouwen. Ben nu al verliefd op Maleisië.
Na ongeveer 55 km kom ik aan in Alor Setar, de Maleisiër spreekt het uit als Alor Star. Het is de hoofdstad van de provincie Kedah en een echte grote, chaotische en levendige stad. Je kan er van alles bezichtiging, wat ik dan ook de rest van de dag gedaan heb.
De reisbeschrijving en receptie van hotel adviseert te voet de stad in te gaan, maar San wil zo veel mogelijk zien dus pakt ze de fiets. Na 10 min begreep ik de zo goed bedoelde raad, fietsen in deze stad is zo ongeveer je eigen doodvonnis tekenen. Wat een verkeer, en wat een chaos, en hoe geweldig is het dan om te fietsen ha ha ha. Van schrik sturen de meeste auto bestuurders met een grote bocht om me heen. En de meeste brom- scooter bestuurders vinden me maar wat grappig en schijnbaar stoer op de fiets, er wordt regelmatig "you go" naar me geroepen. Ze lachen er bij dus ik ga er maar vanuit dat het "tof" bedoelt is.
Natuurlijk verdwaal ik weer, maar ik zeg altijd "als je maar vaak genoeg verdwaald, dan kom je dingen tegen die anders misschien nooit gezien had"! Kom in een straat met allemaal kraampjes, dat treft want ik heb mega trek. Ook daar wordt ik verbaasd en wat lachend aangestaard, een jonge dame vraagt me wat ik graag wil eten. Ik maak in het engels ( dat spreken/verstaand ze hier perfect, vanwege de ooit engelse bezetting van Maleisië) duidelijk dat ik graag wat rijst en kip wil.
Tien minuten later zit ik op mijn fiets terug naar het hotel met een zak vol heerlijk eten incl gebakken banaan. Maleisië echt waar, ik hou van je....hmmmm.
Jika anda kehilangan masa yang cukup, anda akan mendapat ke tempat-tempat yang anda akan sebaliknya tidak pernah telah.
(Als je maar vaak genoeg verdwaald dan kom je dingen tegen die je anders nooit gezien had)
Liefs San... Morgen weer verder op de fiets, richting strand.

1. H Schijva:
    3 november 2014
    Geweldig weer hoor,prachtige foto's mam
  2. Miriam:
    Ha die San.
    Leuk om te lezen dat Maleisië je gelijk al goed bevalt en je binnen 1 dag verliefd bent geworden haha!
    Ik zie je al fietsen tussen al die verbaasde Maleisiërs, gekke toerist....zullen ze wel denken!
    Geniet er van! ❤️
  3. Miriam:
    3 november 2014
    En ik zal maar niet over het eten beginnen hè Linda Ansink haha!!!
  4. Maxelle:
    4 november 2014
    Een verslag naar mij hart... Vooral de laatste zin(-; En zo is het!!!! Wacht op je volgende. You go!!!