Fietsvakantie Zuid-Thailand en Maleisië 2014 dinsdag 4 nov

6 november 2014 - Merbok, Maleisië

Dinsdag 4 november fietsroute Alor Setar - Pantai Merdeka 60 km. Vandaag door de rijstkom van Maleisië op naar de jungle langs de kust. Tegen de middag met een kleine boot de oversteek over een brede riviermond. Ik heb er zin aan, het lijkt mij een mooie tocht.

Ik sta vroeg op en vertrek gepakt en wel rond 08:00, ik vind het heerlijk om 's ochtends te fietsen. De temp is goed te doen, je hoort veel vogels en ziet veel andere dieren. Al 3 x een slang op de weg gezien, heel donker van kleur dus ik ga er van uit... ongevaarlijk. Vaak hoe felle de kleuren des te gevaarlijker of giftiger, heb ik ooit gelezen.
In het begin zie ik veel rijstvelden, arbeiders die aan het werk zijn met planten van rijstgewas of met chemicaliën aan het spuiten. Staat grappig al die velden onder water, en dan al die bosjes grassprieten er net bovenuit. In de velden bevinden zich talloze vogels, vooral witte kleine reigers op zoek naar kikkertjes, insecten etc.
Na een 40 km beginnen de klimmetjes, ik fiets nu door een wat jungle achtig gedeelte. Na 48 km worden de klimmetjes knap pittig, soms moet ik zelfs (bijna) boven toch nog van mijn fiets af....kleiner schakelen lukt niet meer. Maar het uitzicht is adembenemend, heel ver is al een stukje strand/zee zichtbaar. Inmiddels is het rond 12:00 en ik krijg trek nog 16 km en ik kom in een dorpje aan.

Aangekomen in Tanjung Dawai waar de huisdier een geit of kip is (lopen allemaal los op de straat), moet ik straks de overtocht maken naar Pantai Merdeka. Omdat de schipper aan het eten is en er ook nog niet voldoende passagiers zijn moet ik wachten. Ik maak van die gelegenheid gebruik om een warme maaltijd te eten.
Daarna is het wachten op de kleine pier, maar liefst 2,5 uur het is inmiddels rond een uurtje of 16:00 en de jonge schipper geeft aan dat we gaan vertrekken. Dus fietstassen eerst op de boot en dan de fiets, 15 hoge treden omlaag en dan water (een meter) en dan de boot. Dus dat wordt ff spannend, ik til de fiets op en rek me maximaal uit om de fiets aan de schipper te overhandigen... dat lukt net pfff. Fiets liggend voor in het bootje gelegd, voor de zekerheid met het ankertouw bevestigd. Maar goed ook want dat bootje ging nog knap hard zeg, Miami Vice whoehoehoe :-)
Aangekomen op strand van  Pantai Merdeka, geen steiger dus door het water over het zandstrand naar de weg. Daar weer op de fiets nog 3 km naar het enige hotel/resort in de buurt, eindelijk aangekomen en ready to check in. Wat denk je? Is het vol "can you believe it"!!
Volgende stadje pas over 35 km en het is inmiddels 16:30. Het lastige op dat moment is dat ik niet weet hoe die 35 km er uit ziet, dit kunnen nog een heleboel klimmetjes zijn. En ik fiets liever niet in het donker, zeker niet in een jungle gebied dus even een inwoner verderop vragen.
Volgens hem is 1,5 km verderop een weg naar een stille baai en kan ik daar wel een room renten. Dus ik daar ergens bij een huis aanbellen, deze man had inderdaad iets van de kust af een aantal huisjes staan. Maar schijnbaar vond hij dat voor mij niet veilig. Op zijn eigen terrein had deze man (en zijn gezin) nog een paar huisjes, voor als er eens familie over kwam logeren. Dus ik in zo'n huisje, vrij oud, niet echt schoon, veel kleine hagedisjes.... en het ergste kakkerlakken. Ik dus eerst maar eens op jacht om al die kakkerlakken uit dat huisje te krijgen, ze waren echt mega groot yak!!
S' avonds vroeg naar bed gegaan, maar de nacht was onrustig. Alles beweegt en maakt geluid in het oerwoud, dat is deze dutch girl niet gewend. Uiteindelijk in slaap gevallen en 's ochtends tegen 06:30 wakker, uitgenodigd voor ontbijt bij de verhuurder en om 08:00 op mijn fiets.
Op voor een volgende en laatste tocht richting Georgetown, Penang. Het was een bewogen dag/nacht, maar wat ziet Maleisië er 's ochtends mooi uit als de zon net opkomt, en dan vergeet je alles weer.
Hidup ini penuh dengan kejutan, tetapi tidak pernah apabila anda mengharapkan satu.
(Het leven is vol verassingen, maar nooit wanneer je er één verwacht.)
Liefs San

1. Marjolein:
    6 november 2014
    Ik was weer mee op reis....super hoe je dat schrijft... Boek uitbrengen een idee ;).. Geniet nog van de laatste dagen X
  2. Marjolein:
    En natuurlijk alvast een goede terugreis voor als ik je niet meer spreek
  3. Marjolein:
    En natuurlijk alvast een goede terugreis voor als ik je niet meer spreek
  4. Miriam:
    6 november 2014
    Zo dat waren weer de nodige avonturen en dat allemaal op 1 dag... Alleen die kakkerlakken gadverdamme!!!
    Nou nog heel even genieten en dan zit dit mega avontuur er op... XXX