Fietsvakantie Zuid-Thailand en Maleisie 2014 zat t/m maandag 27 okt

27 oktober 2014 - Pak Nam, Thailand

Zaterdag t/m maandag 27 okt, ik heb besloten 3 extra rustdagen te nemen. De afgelopen dagelijks fietsen in deze warmte en intensiteit vraagt om een pauze.
In Pak Bara Beach is goed vertoeven, ik plan nog een eiland "hoppen" toer en geniet vooral van de dagen aan het strand. Lange wandelingen, rust en schoonheid van Thailand brengt je dicht bij jezelf.
Ik wordt dan ook aardig met mezelf geconfronteerd, het verleden, het heden alles komt voorbij. Het is nodig dat weet ik maar al te goed, even uit de alledaagse drukte. Even niet jezelf voorbij lopen en maar doorgaan en doorgaan. Even stond de tijd stil zo leek het.

Als je wat langer op één plaats verblijft wordt je op een gegeven moment herkend. Is ook niet zo moeilijk, ben de enige gek op een fiets hier :-). Door de herkenning wordt alles wat vertrouwde, personeel hier noemt me bij me naam. De kraampjes waar ik eten haal weten al wat ik lekker vind, en hoe ik mijn koffie wil. Er komen leuke gesprekken tot stond en er wordt veel gelachen, de taal barrière is soms hilarisch en daardoor juist zo grappig.

Vanochtend voor de laatste keer al vroeg op het strand, niet voor het zonnen maar het aanschouwen van de lokale vissers. Met een net over de schouders lopen ze een paar meter de zee in en gooien ze hun net uit. Op het strand wordt het net uitgeschud, talloze garnaaltjes springen in het rond. Ze worden verzameld met de hand en in een emmer gedaan. Een hele ochtend werk voor een half kilootje garnalen, waarde nog geen 100 bath = 2,50 euro. Dan valt ons uurloon toch nog mee he!

'S middags even mijn fiets door de wasstraat, of beter gezegd "de tuinslang" en een oude doek. Zojuist mijn laatste kip sate met rijst bij het bekende kraampje gehaald, mevr Shi A Uhn of zoiets wens me een veilig reis voor morgen. Ik sluit mijn handen tegen elkaar, buig licht naar voren en bedank haar voor al het lekkers wat ze voor mij heeft bereid de afgelopen dagen. Het geeft me een werelds gevoel "dat" moment.
ยืนนิ่งมองไปรอบ ๆ คุณก่อนที่คุณจะดำเนินการต่อไป
(Sta eens stil, kijk om je heen...voordat je verder loopt)
Liefs San

1. Miriam:
    27 oktober 2014
    Ja San, zo wordt je echt op jezelf terug geworpen hè! Maar zoals je al schrijft, eigenlijk ook wel goed... Hier zit je toch in het stramien van werken en doorgaan. Nu wordt je wel gedwongen om bij jezelf en de daarbij behorende emoties stil te staan. Maar dan kan de lucht ook weer klaren!! Je hebt groot gelijk om een paar dagen extra rust te nemen en bij te komen! Leuk hoe de Thai inmiddels op je reageren en je al herkennen... En voor de vlg fietstrip alvast veel plezier gewenst... Tot je vlg verslag! Mir
  2. Silvia:
    27 oktober 2014
    Extra rust dagen inlassen is nooit verkeerd. Lekker even bijkomen voor de volgende ritten en avonturen. En jezelf tegenkomen is nooit erg maar alleen maar goed om alles voor jezelf op een rij te zetten. Nou heel veel succes morgen met je nieuwe reis en ben benieuwd wat je zo mee maakt.
    Liefs Sil
  3. Angelique slagter:
    Hoi San
    jeetje wat een emotie wel niet kan doen hè .
    Jou verhaal is zo leesbaar dat je de emotie voelt.
    Deze reis geeft je inzicht in jezelf ,en ook hoe anders kan en evt moet .
    en je hebt gelijk wat je schrijft over het magere salaris wat de mensen daar verdienen ,en wij zijn meestal aan het klagen .
    als je dat soort dingen ziet en voelt krijgt je leven een totale invulling .
    dus deze mensen hebben jou een hele grote gift gegeven .
    een levensles voor aktijd .
    het verhaal was weer prachtig .
    veel liefs ♡ liek
  4. Janna:
    Hallo Sandra,

Een mooi verhaal waar je even bij stil staat, de mensen werken daar erg hard voor weinig geld. zijn ook gauw tevreden niet zo als hier ze willen hier steeds meer.
    Zelfs de kinderen zijn gauw tevreden met iets kleins.
    En inderdaad erg behulpzaam en erg lief. Johan had toen een zere voet gekregen ze deden alles om de pijn te verzachten.
    Geniet van je fietstocht morgen, leuk jou verhalen te lezen.
    veel liefs en voorzichtig Janna.